Retail Media - Tredje vågen inom digital annonsering
Med: Fredrik Holmvik och Jesper Löwenborg – Morgonseminarium, på
Först kom sök, dominerat av Google följt av SoMe med Facebook/Meta som motor och nu förväntas den tredje vågen med Retail Media ta en stor del av annonskakan.
Amazon skapade trenden och har i USA petat ned Google och Meta från mer än 50% av annonskakan, samt att flera traditionella Retailers som Wallmart, Kroger, Target och andra på den amerikanska nu har på allvar klivit in i detta media. De kapitaliserar på sin framförallt digitala trafik i kombination med sina etablerade lojalitetsprogam.
Vårt seminarium kommer fokusera på följande:
– Vad är Retail Media idag
– Vad är egentligen ”grejen” med detta nya begrepp, vi som jobbar i Retail eller Convenience har ju haft leverantörssamarbeten ganska länge.
– Hur långt har vi kommit på den europeiska och nordiska marknaden?
Vi vågar även påstå att ingen eller få, har ännu kopplat detta media till den fysiska miljön på allvar, dvs det vi refererar till som ”1-to-many” kommunikation.
Vi rekommendera alla inom Retail idag att ta del av denna dragning då Retail Media är här för att både utvecklas som etableras.
Taggning: e-commerce, Retail
Om: Fredrik Holmvik och Jesper Löwenborg – Morgonseminarium
Fredrik Holmvik, Binary Works, Retail and Omni channel Strategist
Jesper Löwenborg, Partner ARC/Cupole